Connect with us

All Kinds of Things BLOG

Finland, op weg naar de Noordkaap

Porvoo, Finland

Europa

Na het fantastische bezoek aan St. Petersburg steken we de grens over naar Finland. En dat gaat van een leien dakje. We zijn slechts een uur bezig met de grensovergang, dat is een totaal ander verhaal dan de eerdere grensovergangen tussen Polen en Wit Rusland en Wit Rusland en Letland. Ze willen nog steeds wel even in onze caravan kijken, en in de auto, maar de spullen hoeven er niet uit en niets hoeft onderzocht te worden. Hallelujah!

We rijden al heel snel de Finland binnen en we kunnen weer alles lezen. Begrijpen is een tweede, want het is wel Fins. En voor ons is Fins een totaal onbegrijpelijke taal, we kunnen hem nergens toe herleiden. Maar de meeste borden worden ook vertaald in Zweeds. Dat begrijpen we ook niet trouwens, maar toch voelt het iets vertrouwder.

En Finnen zijn keurige rijders, dus daar moeten we wel weer even aan wennen.

Porvoo, Finland

Wederom hebben we geen zin in de stadscamping van Helsinki en daarom kiezen we voor een camping bij Porvoo. Toevallig blijkt dat een heel leuk oud stadje te zijn, het op één na oudste stadje van Finland. En daarom het bezoeken waard. In feite is het een openluchtmuseum, maar het wordt wel bewoond, dus dat maakt het echter. De meeste houten huisjes dateren van eind 18e eeuw, maar de eerste bewoning dateert van 1346.

Onze avondwandeling met het juiste zonlicht zorgt voor een prachtige foto van het dorp.

De pui van Marimekko in Helsinki in Finland
Marimekko in Helsinki

Helsinki

We rijden vanaf Porvoo heen en weer naar Helsinki. We zijn er al vaker geweest en willen nog even in dat buurtje rondstruinen. Helaas blijkt dat buurtje ten prooi te zijn gevallen aan een reuzenrad en meer toeristische activiteiten, zoals een zwembad in de haven en een touristtrapbioscoopje met een filmpje van 10 minuten over Helsinki. Maar gelukkig is Kapelli er nog wel, het prachtige glazen café, midden in Helsinki.

Verderop op de boulevard lunchen we bij Strindberg en lopen we Ruby Wax tegen het lijf. Het lijkt wel of niemand haar herkent. Natuurlijk moet ik ook nog even naar Marimekko, dat gelukkig nog bestaat en gewoon zichzelf en herkenbaar is gebleven.

Als je kijkt op top 11 van dingen in Helsinki dan is één daarvan een bezoek aan Porvoo. Helsinki is een vrolijke stad, en ik kom er graag, maar veel bezienswaardigheden hebben ze niet. Ook een dagbezoek aan Tallinn wordt genoemd!

Wat wel de moeite waard is, is de Temppeliaukiokerk, die is uitgehouwen uit een stuk rots. We zijn er eerder geweest, 20 jaar geleden, maar ik kan het me nog goed herinneren. En het Centraal Station van Helsinki is ook een imposant gebouw, dus daar zijn we nog even snel langs gereden.

De Puijo uitkijktoren in Kuopio in Finland
De Puijo uitkijktoren in Kuopio

Kuopio

Na 3 nachten Porvoo rijden we door naar Kuopio. Ook daar zijn we eerder geweest en ik herinner me nog de enorme uitkijktoren, de Puijo, waar je boven een prachtig uitzicht hebt over bomen en meren en over Kuopio zelf. Thuis hebben we er een bordje van, dus dat heeft geholpen om de herinnering levend te houden. We gaan er weer heen en hoewel het uitzicht voor mijn gevoel veranderd is (20 jaar is natuurlijk best een lange tijd) is een groot deel van het uitzicht nog steeds bomen en meren. Gelukkig hebben we mooi weer, want wat is het toch een prachtig land, dat Finland!

De autoreis in deze bosrijke omgeving doet aan onze rondreizen door de States en door Canada denken van een aantal jaren geleden. Helemaal als Sweet Home Alabama van Lynnerd Skynnerd op de radio komt, hier uitgesproken als Luunerd Skuunerd.

Rovaniemi

Rovaniemi is vooral bekend als “woonplaats” van de Kerstman. Deze plaats is gekozen vanwege het feit dat het op de Noordpoolcirkel ligt. In de winter zijn hier, denk ik, enorme mensenmassa’s. Nu valt het mee. Het SantaPark is het hele jaar open. Je kunt elven aan het werk zien, mee helpen met knutselen, knuffelen met rendieren en natuurlijk bij Santa op schoot zitten.

Verder is er het Arktikum, een museum over het leven boven de Noordpoolcirkel. Het is een mooi gebouw, maar de presentatie van de collectie is wat statisch helaas.

De Noordpoolcirkel is voor het idee leuk, en dus ben ik er lopend (zonder stok) overheen gestoken. En natuurlijk zijn er ook t-shirts te koop waarop staat, dat je “crossed the Arctic”. Die hebben we niet gekocht. Wat we wel hebben gekocht, zijn twee extra fleecedekens, want het begint wel kouder te worden. De thermometer komt niet meer hoger dan de 8 graden.

Het nieuwe hoogtepunt, de Noordkaap

Ondertussen is het idee gerezen om naar de Noordkaap te rijden. Waarom? Het is er 1) koud en winderig, 2) toeristisch 3) een enorm stuk rijden en 4) het is een stuk rots in zee, dus niet veel bijzonders. Maar 1) we zijn er nog nooit zo dichtbij geweest 2) ons middelste kind is er wel geweest en wij nog niet en 3) het heeft toch iets magisch, het idee om naar de Noordkaap te rijden.

Dit zijn originele patronen van wanten, gemaakt door Sami, het enige inheemse volk van Europa, dat o.a. in Finland woont.
Originele patronen van wanten, gemaakt door Sami

Inari, Finland

Om die reden rijden we vanaf Rovaniemi naar Inari, waar we nog even het Sami-museum bezoeken. Dit is trouwens wel een leuk museum. De Sami is het enige inheemse volk dat Europa kent. Ze wonen al duizenden jaren in Lapland, een gebied dat zich ook uitstrekt naar Noorwegen, Zweden en ook Rusland. Van de Finnen spreekt 6% Sami en het is daarmee de derde taal van het land, na Fins en Zweeds. Zoals met al deze minderheden proberen zij ook hun taal, gebruiken en klederdracht in leven te houden. Het leuke is, dat hier de verkeersborden zowel in het Fins als in het Sami worden weergegeven.

Vanaf Inari rijden we verder naar het Noorden. Het is een prachtige weg richting de Noorse grens bij Karigasniemi en we zien heel wat rendieren. Langs de weg maar ook op de weg, dus we moeten goed opletten, dat we er niet eentje raken. De grens met Noorwegen is er weer eentje voor in het boekje, namelijk geruisloos. En dat terwijl Noorwegen niet bij de EU hoort.

Morgen gaan we naar de Noordkaap! Het voelt als het tweede hoogtepunt van deze reis. Zou het echt magisch zijn?

2 Comments

1. Anne

12 augustus 2019 at 5:11 pm

Leuk om te lezen Jeanet! Voordeel van 8 graden is wat minder muggen hoop ik…
    En goede redenen om die Noordkaap te zien! Benieuwd naar je verhaal daarover