Kiezen is soms verdomd lastig. Want wil je eigenlijk wel een elektrische fiets? Wat zijn de voors, wat zijn de tegens? En als je dan uiteindelijk besluit om inderdaad een elektrische fiets aan te schaffen, wil je dan een hippe elektrische fiets of moet je gaan voor een degelijke e-bike met een lage instap? Zijn die twee misschien wel te combineren? Bestaan er hippe elektrische fietsen met een lage instap?

Geschatte leestijd: 6 minuten

Waarom een elektrische fiets?

Dat is natuurlijk de belangrijkste vraag, waarom zou je een elektrische fiets aan willen schaffen. Zelf had ik daar behoorlijk veel moeite mee, met die vraag. Eigenlijk was het op aandringen van mijn lief dat ik overstag ben gegaan en uiteindelijk een leuke hippe elektrische fiets heb gekocht. Waar zat ik mee?

De tegens

Ik was tegen, omdat ik me zorgen maakte (en nog steeds maak) om de hoeveelheid elektriciteit die er tegenwoordig moet worden opgewekt voor al die apparaten die we maar blijven aanschaffen. En dan bedoel ik niet alleen de huishoudelijke apparaten en de computers, de telefoons en het klusgereedschap. Maar zeker ook de enorme DATA-centra, die onze data opslaan en verspreiden, omdat we nu nog meer dan vroeger, alles online doen. Het geldt ook voor onze vervoersmiddelen. Er komen steeds meer elektrische auto’s en hippe kleine bestelbusjes en dus ook fietsen. Waar halen we al die elektriciteit vandaan? Het liefst willen we groene elektriciteit, maar dan moeten we wel toestaan dat er zonnepanelen op onze daken komen en windmolens in onze “achtertuin”. En daar is weerstand tegen, dus hoe lossen we dat op?

Ook was ik bang, dat ik te weinig zou gaan bewegen, als ik zou kiezen voor zo’n hippe elektrische fiets. Natuurlijk zag ik al die mensen van mijn leeftijd op die snelle fietsen rijden. Maar zelf dacht ik steeds, dat ik minder mijn spieren zou gebruiken. Op een gewone fiets verbruikt je lichaam om 10 km te fietsen zeg 300 kcal (geen idee of dit klopt, maar het gaat om het idee). Op een elektrische fiets verbruik je voor diezelfde 10 km een stuk minder, zeg 200 kcal, want de rest komt uit het motortje. En dat idee stond me niet aan, want de meeste fietskilometers maak ik in de stad en dat zijn maar korte stukjes. Ik was eigenlijk ook bang dat ik er teveel aan zou wennen, dat ik er lui van zou worden.

Prijs en gewicht

Verder zijn elektrische fietsen niet goedkoop. Je bent al gauw 2000 euro kwijt, maar een beetje hippe elektrische fiets kan ook zomaar 5000 euro kosten (ik ben ze tegen gekomen op mijn zoektocht!).

En elektrische fietsen zijn een stuk zwaarder dan gewone fietsen vanwege de motor en de accu die erop zitten. Dat valt best tegen als je je fiets moet stallen, maar het went wel. Maar wil je je fietsen mee nemen achterop de auto? Dan heb je dus echt een fietsenrek nodig, die zware fietsen kan dragen. Iets om mee rekening te houden.

Een elektrische fiets is het fijnst op een recht lang geasfalteerd fietspad

De voors

Mijn bezwaren die ik had zijn min of meer verdwenen. Ik ben niet minder gaan bewegen, want ik pak nu de elektrische fiets waar ik vroeger de bus pakte. Het voordeel van een elektrische fiets is dat je bus- en treinreizen van 20 -25 km makkelijk met je hippe e-bike kunt doen. Je komt nauwelijks bezweet aan en je doet er maar een uurtje over. Bovendien heb je dan je beweging voor die dag er ook weer opzitten. Mijn spieren worden nu meer getraind dus. De stadskilometers doe ik trouwens nog steeds op mijn gewone fiets, omdat je met een e-bike steeds moet schakelen. Elke keer voor een stoplicht schakel je terug naar 3 of 4 (van de 7 versnellingen). Lekker doortrappen doe je in versnelling 7 en dat is het lekkerste op een lange rechte, bij voorkeur geasfalteerde, weg.

De prijs kan inderdaad een bezwaar zijn, maar zoals gezegd, er zijn e-bikes van 2000 euro, maar ook van boven de 5000 euro. Er is echter al een super hippe elektrische fiets te koop onder de 1500 euro, vanaf € 1.455,-. Je kunt hem hier online bestellen, maar eerst een proefrit maken kan natuurlijk ook.

Een elektrische fiets vergroot je mobiliteit, omdat je zonder veel inspanning een stuk kunt fietsen. Mijn lief en ik fietsen nu makkelijk fietstochten van 40, 50 kilometer. Je komt verder dus, je ziet meer. Ik heb wel gezorgd voor een grotere accu (700 watt), juist voor dit soort fietstochten. En ja, hij had al veel eerder zo’n hippe e-bike, omdat hij bij het fietsen op een gewone fiets last had van zijn knieën en dat bezwaarlijk werd. Binnenkort doen we een weekendje weg Luxemburg en dan nemen we onze fietsjes natuurlijk ook mee.

De enige echte tegen

Alleen dat gebruik van al die elektriciteit, daar ben ik nog steeds ongerust op. Maar het is wel zo, dat je een elektrische fiets kunt gebruiken om minder autokilometers te maken. Ritjes waarvan je denkt, dat is me iets te ver met die tegenwind. Waarbij je dus de neiging hebt om de auto te pakken, daar neem je nu de e-bike voor.

Naar de vaccinatie op een hippe e-bike

Die hippe elektrische fiets na de aanschaf

Het kwam door Corona, dat ik uiteindelijk besloot dat het er toch maar van moest komen. Ik wilde niet meer, of zo min mogelijk althans, met het openbaar vervoer. Laatst moest ik mijn vaccinatie halen en dat was 15 km fietsen op een lang goed fietspad, dus je kunt dan lekker doortrappen. Iedereen kwam met de auto; ik was de enige op de fiets en dat gaf een leuke kick.

En van het fietsen zelf geniet ik enorm! Het is een feest om lekker even ergens naar toe te fietsen, want je roetsjt iedereen voorbij. Dat geeft een heel lekker gevoel, alsof je weer jong bent … 😉 In het begin verontschuldigde ik me nog als ik mensen inhaalde: “sorry, het is niet eerlijk, dit is een e-bike”. Maar nu hebben veel meer mensen zo’n hippe elektrische fiets, dus het is veel meer bekend.

Hippe elektrische fietsen met een lage instap

Om dan eindelijk antwoord te geven op de vraag in de inleiding: ja, die bestaan.

Een hippe elektrische fiets met lage instap is natuurlijk super comfortabel, helemaal als je wat slechter ter been bent of een zekere leeftijd bent gepasseerd. Een elektrische fiets met lage instap voor ouderen hoeft echter niet ouderwets te zijn. Je wilt er toch nog een beetje knap uitzien op zo’n hippe e-bike, ook al heeft hij een lage instap. Want we zijn dan wel 60-plus, we voelen ons 40 en we willen het liefst nog steeds een beetje hip mee doen op een design bike. Dat klopt toch, hé dames?

Makkelijk op en af stappen door de lage instap van je hippe e-bike en je jong voelen door iedereen voorbij te fietsen: we seniors want the best of both worlds (ken je dat liedje nog van Robert Palmer?).