Dat visitekaartjes nog steeds belangrijk zijn om je zakelijke gegevens meteen aan iemand te geven hoeft geen betoog. Het is de perfecte “tool” om meteen de aandacht van je gesprekspartner te trekken. En helemaal als je een leuk visitekaartje hebt. Met een chill kaartje val je lekker op. Dus ga je binnenkort leuke visitekaartjes maken, zorg dan dat je kaartjes opvallen, maar maak het niet te afwijkend, want dan val je buiten de boot.

Geschatte leestijd: 4 minuten

Leuke visitekaartjes

Wat de één een leuk visitekaartje vindt, daar vindt de ander niks aan. Dus doe gewoon je ding: zorg dat jouw visitekaartje past bij wat jij wilt uitstralen. Een apart in het oog springend kaartje trekt de aandacht en dat wil je. Maar als ik je een goede tip mag geven, blijf bij het normale formaat van een visitekaartje, namelijk 85 x 55 mm. En kies er dan ook voor dat je gegevens er horizontaal op komen te staan.

Waarom het normale formaat?

Vroeger, toen ik nog De Kinderkleding Winkel had, gebruikten wij visitekaartjes met een A7-grootte. Het A7 formaat heeft een grootte van 74 x 105 mm. Dat betekende dus, dat de kaartjes bijna twee keer zo groot waren als het gebruikelijke creditcard formaat van 55 x 85 mm. Het waren bijzondere en leuke visitekaartjes en niet alleen vanwege het formaat sprongen ze eruit. Onze krokodil, ons herkenbare logo, nam een belangrijke plek op het kaartje in en in het begin waren de kleuren lekker fel. Opvallen was ons credo toen en dat deden we met dat kaartje. Maar we merkten na verloop van tijd, dat de visitekaartjes niet bewaard werden. Men raakte onze gegevens weer kwijt. Zo wisten de ontvangers nog steeds dat het een leuk visitekaartje was “ja, met die krokodil erop”, maar waar het eigenlijk om ging, de NAW-gegevens, die waren ze kwijt.

leuke visitekaartjes

Hoe komt dat?

We hebben onze hersenen erop gebroken, waarom dat nou was. Hoe komt het, dat mensen zich ons leuke visitekaartje wel herinnerden, maar het toch niet hadden bewaard? Eigenlijk is de reden simpel. Bedrijven houden ervan om dingen op te bergen, om dingen zo te organiseren, dat het goed terug te vinden is. Dus kiezen ze voor insteekmappen of visitekaartbakjes om al die leuke visitekaartjes in op te bergen. Die mappen hebben allemaal dezelfde grootte vakjes, namelijk de grootte van een normaal visitekaartje. Dus als jij een leuk visitekaartje aan een bedrijf hebt gegeven, en je past niet in die vakjes, dan gaat jouw kaartje zwerven. Totdat het tenslotte in de prullenbak belandt.

En denk nou niet, dat het tegenwoordig niet meer zo gebeurt. Vooral op beurzen, waar nog lekker oldskool veel visitekaartjes van hand gewisseld worden, willen bedrijven snel de kaartjes georganiseerd hebben. Er komen immers continu mensen binnen op de stand en snelheid is hier belangrijk. Er is vaak geen tijd om dingen meteen in de computer in te voeren.

Toch een leuk visitekaartje

Als je je dus aan dat creditcard formaat houdt, valt er nog genoeg te kiezen om opvallende leuke visitekaartjes te laten maken. Je kunt gaan voor een plastic visitekaartje of voor aluminium. Of juist duurzaam met kraftpapier of gerecycled karton. Een mat of een glanzend kaartje, transparant kan ook, in het zwart, in het goud, in het zwart goud, you name it. Zo lang als je maar niet afwijkt van de normale, meest gebruikte, visitekaartjes vorm. Ga dus ook niet voor rond, want ook die zijn waarschijnlijk te groot voor de meest gangbare insteekmappen. Ronde hoeken kan wel natuurlijk.

Ontwerpbureau

Heb je een goede branding? Heb je een logo? Of schort het daar nog aan, want dan zou je kunnen overwegen om eens contact op te nemen met Het Grafisch Ontwerpbureau van Daphne Holthuizen. Op haar website profileert ze zich als ontwerper voor coaches, maar laat je daar niet door afleiden. Daphne heeft ook mijn huisstijl ontworpen indertijd en ik ben er, 4 jaar na dato, nog steeds heel erg content mee. Toen was All Kinds of Things nog een winkel, maar ik gebruik haar ontwerp voor mijn leuke visitekaartjes nog steeds, want ook bij een online magazine als deze passen ze goed. Zoals Daphne het omschrijft: “design is the silent ambassador of your brand” en dat ben ik helemaal met haar eens.

Mijn nog steeds leuke visitekaartjes zitten in mijn rugzak, daar passen ze ook perfect in dat vakje waar ook de bankpassen in horen. En ze zijn ook klein genoeg voor de kontzak van mijn broek, want als ik ergens ben met veel 60-plussers, dan ben ik er als de kippen bij met mijn kaartje! Dan schiet mijn hand naar achteren en zit het al in hun hand voor ze er erg in hebben. En heb ik hun aandacht. Want zo doe je dat, met oldskool visitekaartjes 😉