Connect with us

All Kinds of Things BLOG

Ons winkelgedrag is veranderd

buy local or bye bye local

Shoppen

Ons winkelgedrag is veranderd

Ons winkelgedrag is veranderd en daarmee is het een bron van zorg. Steeds meer kleine ondernemers kunnen het niet meer bolwerken en besluiten hun winkel te sluiten, voordat een faillissement onafwendbaar wordt. Wat is de oorzaak van ons veranderende winkelgedrag?

Het internet

Het zal geen verrassing zijn: de oorzaak van ons veranderende winkelgedrag is het internet. Als de meeste aankopen online worden gedaan, blijven er kruimels over en daar kan een stenen winkel niet van leven.
We zijn verwend geworden door het gemak waarmee we online kunnen shoppen. Gratis thuisbezorgen en gratis weer terugzenden zijn gewoon geworden. En we zijn verwend geworden door het enorme aanbod en de daardoor ontstane competitie tussen alle online aanbieders. Want competitie betekent prijzenslag. Alleen grote spelers kunnen dit overwinnen. Kleine winkels, ook al hebben ze een webshop, worden óf niet gevonden online óf moeten heel veel kosten maken om wel gevonden te worden. Dat dit ten koste gaat van de winst van hun stenen winkel is duidelijk. Als je dan ook nog je prijzen moet verlagen om een beetje mee te doen aan die prijzenslag, dan blijft er helemaal niets meer over.

Patricia Linhard voor haar bijna gesloten winkel in Amsterdam Zuid

Raymond Linhard

1 juli 2019 heeft een prachtzaak als Raymond Linhard zijn deuren moeten sluiten. En waar ik Raymond Linhard zeg, bedoel ik eigenlijk District 10|71. De winkel was 95 jaar gevestigd op de hoek van de Willemsparkweg en de Van Baerlestraat in Amsterdam Zuid.
Patricia Linhard, de eigenaar van voorheen Raymond Linhard, zag dat het veranderende koopgedrag vroeg om een andere winkelopzet. De hele winkel kreeg een make-over en er kwam een mooie conceptstore voor in de plaats. De naam Raymond Linhard verdween en op 1 augustus 2016 opende District 10|71.
Helaas heeft deze verandering ons niet genoeg kunnen bekoren, althans niet om daar te kopen. De oh’s en ah’s waren niet van de lucht, toen de winkel heropende. Het was prachtig! Maar wij, Nederlanders, vinden de prijs van een artikel het belangrijkste. Service is niet meer relevant. En online waren deze artikelen ook te koop en voor een betere prijs.

Shoppen als tijdspassering

Er wordt nog steeds geshopt. Shoppen is nog steeds een grote tijdspassering. Maar het begrip shoppen is aangetast, ons winkelgedrag is veranderd. Wat vroeger werd verstaan onder shoppen was het met ladingen tasjes de winkelstraat uitkomen. Tegenwoordig is shoppen met name kijken en voelen. En passen, foto nemen in het pashokje, en dan online kijken of het ergens goedkoper te krijgen is. De sensatie van shoppen is er nog, alleen het aanschaffen is verlegd naar online. De ladingen dozen die nu thuis bezorgd worden is nu het ultieme shoppen geworden.

ons winkelgedrag zorgt voor ongezellige winkelstraten

Lege winkelstraten

Het gevolg van dit veranderde winkelgedrag is dat de winkelstraten leeg worden. Winkels in voorheen goede winkelstraten staan te huur. En waar er zo’n winkelgat ontstaat, wordt het voor de winkels ernaast ook moeilijker. Zo ontstaan reeksen van winkels naast elkaar die leeg staan en dus onaantrekkelijk om langs te lopen. De winkelstraat wordt ongezellig.

Het wordt een beetje het kip- en het ei-verhaal: omdat de winkelstraat ongezellig wordt, haken we af en gaan we online onze spullen kopen.

Kunnen we ons winkelgedrag nog aanpassen?

Of eigenlijk: willen we ons winkelgedrag nog aanpassen? Willen we ongezellige winkelstraten met steeds minder aanbod? Vinden we het wel prima, dat alles online beschikbaar is en thuisbezorgd wordt?

Wij, mensen, houden van gemak. Daarom zijn we maar wat tevreden met het gemak van het internetshoppen. Dat willen we niet veranderen. Maar als we geen ongezellige winkelstraten willen, moeten we toch iets aan ons winkelgedrag doen.

www.bijons.amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft vorig jaar een website gelanceerd, dat alle lokale kleine winkeliers van Amsterdam een platform geeft om zich online te presenteren. De site, www.bijons.amsterdam, is een mooie etalage voor alle kleine winkels, die daarmee een kans krijgen zich online te presenteren. Bovendien verleiden deze kleine winkels ons op deze manier om naar ze toe te gaan. Maar online bestellen kan ook. En dat maakt het “the best of both worlds”.

Interieur Boekhandel Van Rossum in Amsterdam Zuid

www.bookaroo.nl

En ook www.bookaroo.nl is een manier om kleine winkels, in dit geval boekwinkels, een podium te geven om online meer zichtbaarheid te krijgen en ook meer verkopen te geven. Het idee achter de site is dat zo het tij wordt gekeerd voor stenen boekhandels die verdwijnen. Wij houden van boekwinkels, maar we kopen er niet, althans niet genoeg. Als we een boek via Bookaroo bestellen, kopen we het boek bij de dichtstbijzijnde stenen boekwinkel. En het is net zo snel in huis. Het is een goed offensief tegen de grootste boekenreus van Nederland, Bol.

De Kinderkleding Winkel

De persoonlijke noot bij dit artikel is natuurlijk mijn eigen winkel, De Kinderkleding Winkel. Daar heb ik deze strijd ook gevoerd en niet gewonnen. Tegelijkertijd als Raymond Linhard veranderde ik de winkel in een concepstore, omdat ik dacht dat ik zo het tij kon keren. En ook All Kinds of Things Conceptstore was prachtig en ook daar was men enthousiast. Ik heb een half jaar eerder dan Patricia Linhard de stekker eruit getrokken. Het hele verhaal kun je hier lezen.

Mijn eigen winkelgedrag

Je zou verwachten, dat ik alles offline koop en nooit iets online bestel. Tenslotte ben ik zelf het slachtoffer geworden van deze verandering van shoppen. Maar, terwijl ik dit artikeltje zit te typen, wordt er aangebeld met een online-bestelling! En hoe schuldig voel ik me nu! Maar natuurlijk heb ik een excuus: ik loop nog steeds niet goed vanwege mijn onlangs gebroken enkel en de dichtstbijzijnde wolwinkel heeft niet het juiste breigaren in huis. Maar eigenlijk vind ik het natuurlijk ook gewoon heel erg makkelijk. Niets menselijks is mij vreemd.

We moeten ons winkelgedrag veranderen

We moeten ons winkelgedrag veranderen, willen we niet met spook-winkelstraten eindigen. Winkelstraten zijn de levensader van een stad en als wij die levensader laten doodbloeden, dan laten we onze stad doodbloeden. We moeten veranderen. Ik steek de hand in eigen boezem, ik begin bij mezelf. Doen jullie mee?

Every Time you spend Money you are casting a Vote for the Kind of World you want. Anna Lappe

Ik schrijf veel over éénpitters, winkels die geen filialen hebben, en waarvan meestal de eigenaar op de winkelvloer staat. Dat zijn de soort winkels, waar we moeten kopen.

More in Shoppen

All Kinds of Mail

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

mrsdejong #ad

mrsdejong

Pagina’s

To Top