Connect with us

All Kinds of Things BLOG

Ons winkelgedrag is veranderd

buy local or bye bye local

Shoppen

Ons winkelgedrag is veranderd

Ons winkelgedrag is veranderd en daarmee is het een bron van zorg. Steeds meer kleine ondernemers kunnen het niet meer bolwerken en besluiten hun winkel te sluiten, voordat een faillissement onafwendbaar wordt. Wat is de oorzaak van ons veranderende winkelgedrag?

Het internet

Het zal geen verrassing zijn: de oorzaak van ons veranderende winkelgedrag is het internet. Als de meeste aankopen online worden gedaan, blijven er kruimels over en daar kan een stenen winkel niet van leven.
We zijn verwend geworden door het gemak waarmee we online kunnen shoppen. Gratis thuisbezorgen en gratis weer terugzenden zijn gewoon geworden. En we zijn verwend geworden door het enorme aanbod en de daardoor ontstane competitie tussen alle online aanbieders. Want competitie betekent prijzenslag. Alleen grote spelers kunnen dit overwinnen. Kleine winkels, ook al hebben ze een webshop, worden óf niet gevonden online óf moeten heel veel kosten maken om wel gevonden te worden. Dat dit ten koste gaat van de winst van hun stenen winkel is duidelijk. Als je dan ook nog je prijzen moet verlagen om een beetje mee te doen aan die prijzenslag, dan blijft er helemaal niets meer over.

Patricia Linhard voor haar bijna gesloten winkel in Amsterdam Zuid

Raymond Linhard

1 juli 2019 heeft een prachtzaak als Raymond Linhard zijn deuren moeten sluiten. En waar ik Raymond Linhard zeg, bedoel ik eigenlijk District 10|71. De winkel was 95 jaar gevestigd op de hoek van de Willemsparkweg en de Van Baerlestraat in Amsterdam Zuid.
Patricia Linhard, de eigenaar van voorheen Raymond Linhard, zag dat het veranderende koopgedrag vroeg om een andere winkelopzet. De hele winkel kreeg een make-over en er kwam een mooie conceptstore voor in de plaats. De naam Raymond Linhard verdween en op 1 augustus 2016 opende District 10|71.
Helaas heeft deze verandering ons niet genoeg kunnen bekoren, althans niet om daar te kopen. De oh’s en ah’s waren niet van de lucht, toen de winkel heropende. Het was prachtig! Maar wij, Nederlanders, vinden de prijs van een artikel het belangrijkste. Service is niet meer relevant. En online waren deze artikelen ook te koop en voor een betere prijs.

Shoppen als tijdspassering

Er wordt nog steeds geshopt. Shoppen is nog steeds een grote tijdspassering. Maar het begrip shoppen is aangetast, ons winkelgedrag is veranderd. Wat vroeger werd verstaan onder shoppen was het met ladingen tasjes de winkelstraat uitkomen. Tegenwoordig is shoppen met name kijken en voelen. En passen, foto nemen in het pashokje, en dan online kijken of het ergens goedkoper te krijgen is. De sensatie van shoppen is er nog, alleen het aanschaffen is verlegd naar online. De ladingen dozen die nu thuis bezorgd worden is nu het ultieme shoppen geworden.

ons winkelgedrag zorgt voor ongezellige winkelstraten

Lege winkelstraten

Het gevolg van dit veranderde winkelgedrag is dat de winkelstraten leeg worden. Winkels in voorheen goede winkelstraten staan te huur. En waar er zo’n winkelgat ontstaat, wordt het voor de winkels ernaast ook moeilijker. Zo ontstaan reeksen van winkels naast elkaar die leeg staan en dus onaantrekkelijk om langs te lopen. De winkelstraat wordt ongezellig.

Het wordt een beetje het kip- en het ei-verhaal: omdat de winkelstraat ongezellig wordt, haken we af en gaan we online onze spullen kopen.

Kunnen we ons winkelgedrag nog aanpassen?

Of eigenlijk: willen we ons winkelgedrag nog aanpassen? Willen we ongezellige winkelstraten met steeds minder aanbod? Vinden we het wel prima, dat alles online beschikbaar is en thuisbezorgd wordt?

Wij, mensen, houden van gemak. Daarom zijn we maar wat tevreden met het gemak van het internetshoppen. Dat willen we niet veranderen. Maar als we geen ongezellige winkelstraten willen, moeten we toch iets aan ons winkelgedrag doen.

www.bijons.amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft vorig jaar een website gelanceerd, dat alle lokale kleine winkeliers van Amsterdam een platform geeft om zich online te presenteren. De site, www.bijons.amsterdam, is een mooie etalage voor alle kleine winkels, die daarmee een kans krijgen zich online te presenteren. Bovendien verleiden deze kleine winkels ons op deze manier om naar ze toe te gaan. Maar online bestellen kan ook. En dat maakt het “the best of both worlds”.

Interieur Boekhandel Van Rossum in Amsterdam Zuid

www.bookaroo.nl

En ook www.bookaroo.nl is een manier om kleine winkels, in dit geval boekwinkels, een podium te geven om online meer zichtbaarheid te krijgen en ook meer verkopen te geven. Het idee achter de site is dat zo het tij wordt gekeerd voor stenen boekhandels die verdwijnen. Wij houden van boekwinkels, maar we kopen er niet, althans niet genoeg. Als we een boek via Bookaroo bestellen, kopen we het boek bij de dichtstbijzijnde stenen boekwinkel. En het is net zo snel in huis. Het is een goed offensief tegen de grootste boekenreus van Nederland, Bol.

De Kinderkleding Winkel

De persoonlijke noot bij dit artikel is natuurlijk mijn eigen winkel, De Kinderkleding Winkel. Daar heb ik deze strijd ook gevoerd en niet gewonnen. Tegelijkertijd als Raymond Linhard veranderde ik de winkel in een concepstore, omdat ik dacht dat ik zo het tij kon keren. En ook All Kinds of Things Conceptstore was prachtig en ook daar was men enthousiast. Ik heb een half jaar eerder dan Patricia Linhard de stekker eruit getrokken. Het hele verhaal kun je hier lezen.

Mijn eigen winkelgedrag

Je zou verwachten, dat ik alles offline koop en nooit iets online bestel. Tenslotte ben ik zelf het slachtoffer geworden van deze verandering van shoppen. Maar, terwijl ik dit artikeltje zit te typen, wordt er aangebeld met een online-bestelling! En hoe schuldig voel ik me nu! Maar natuurlijk heb ik een excuus: ik loop nog steeds niet goed vanwege mijn onlangs gebroken enkel en de dichtstbijzijnde wolwinkel heeft niet het juiste breigaren in huis. Maar eigenlijk vind ik het natuurlijk ook gewoon heel erg makkelijk. Niets menselijks is mij vreemd.

We moeten ons winkelgedrag veranderen

We moeten ons winkelgedrag veranderen, willen we niet met spook-winkelstraten eindigen. Winkelstraten zijn de levensader van een stad en als wij die levensader laten doodbloeden, dan laten we onze stad doodbloeden. We moeten veranderen. Ik steek de hand in eigen boezem, ik begin bij mezelf. Doen jullie mee?

Every Time you spend Money you are casting a Vote for the Kind of World you want. Anna Lappe

Ik schrijf veel over éénpitters, winkels die geen filialen hebben, en waarvan meestal de eigenaar op de winkelvloer staat. Dat zijn de soort winkels, waar we moeten kopen.

12 Comments

12 Comments

  1. Manna

    12 juli 2019 at 2:06 pm

    Lieve Jeannet,

    Ik lees je verslag en vind dat je helemaal gelijk hebt. Maar ook ík koop online. Ik koop niet veel en in ieder geval nog steeds mijn boeken in de boekwinkel. Daar kun je ze ook bestellen n.l. Helaas gaan we voor de korte termijn: makkelijk. Bijvoorbeeld nu zijn de postkantoren met ál hun kennis verdwenen en moeten we naar -soms- obscure plekken voor postzaken. We boeken bij booking.com maar kunnen ook daarna, na zoeken, direct contact opnemen bij de hotels/pensions enz. Zodat zij niet hoeven af te dragen aan booking.com.
    Uiteindelijk zullen we onszelf in de vingers snijden, doordat alles verdwijnt, stikken in de uitlaatgassen van alle (uitgebuite) pakjesbezorgers hun auto’s en vast komen te staan in de files, die er ook vast door vergroten. Om maar te zwijgen van ál het verpakkingsmateriaal.
    We buiten eigenlijk anderen (werknemers in de onlinefabrieken, pakjesbezorgers enz.) uit maar zullen ons pas te laat realiseren dat ‘ons gemak’ ons duur komt te staan, als het te laat is: lege spookstraten en alleen maar grote lelijke winkelcentra over, met ook grote lege winkels (zie V&D-> weg). We doen het in feite zelf. Maar nu nog het kwartje laten vallen.

    • Jeannet

      12 juli 2019 at 3:03 pm

      Lieve Manna,
      goed verwoord, dat kwartje moet vallen en dat duurt waarschijnlijk nog wel even. Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Ik hoop, dat we het kalf nog een beetje levend eruit kunnen trekken!

  2. Rob

    12 juli 2019 at 11:51 pm

    Beste Jeannet,

    Goed verwoord en een thema waar ik regelmatig over nadenk. Alhoewel er ook soms logica zit in het verdwijnen van sommige zaken, bijvoorbeeld doordat ze niet meegaan met de tijdsgeest, of alleen artikelen bieden, die niet onderscheiden en overal zijn te krijgen, of een lage service-graad bieden. Ik stond van de week bij de hema en daar was een lange rij, nee geen 3,4 of 5 man, maar een flinke rij, 1 kassa openm ,et een jonge vakantiekracht… voor een pen en schrift van 3,50 ik verloor mijn geduld en legde het terug, volgens mij mogen fysieke zaken ook wel aandacht hebben voor issues als dit, waardoor we niet overlopen naar ik bestel het wel. Een gemiddelde elektronica zaak met gedateerde apparaten in de zaak en een verkoper die matig iets weet te vertellen over de apparatuur, is niet meer echt van deze tijd, of waar de service matig is wanneer de gebreken optreden aan de apparatuur, bijvoorbeeld afgescheept worden met et nummer van de fabrikant. Daarnaast die ik nog andere zaken. Personeel dat ik dienstkleding naast de zaak staat te roken, vindt ik niet kunnen en niet representatief voor het beeldmerk van de zaak. Om kwart over 5 voor de deur van de zaak stofzuigen idem dito.

    Ondanks dat allemaal ben ik het wel met je eens in de punten die je aanhaalt en verdwijnen helaas oko teveel kleine zelfstandige unieke zaken en zijn soort dat niet zou moeten verdwijnen en dat ligt inderdaad aan de punten die je aanhaalt. Daarom fijn dat er inmiddels diverse intiateven zijn zoals die je aanhaalt.

    Ook vind ik de verschuiving naar de opkomst van ambachten en authentieke zaken wel mooi. Zaken met aandacht, kwaliteit, en meer, maar hoe die verschuivigen op lange termijn gaan uitpakken voor dat soort zaken is dan weer de vraag.

    • Jeannet

      13 juli 2019 at 12:06 pm

      Hoi Rob, ik geef je helemaal gelijk wat betreft zaken, die niet goed aanvoelen wat de tijdgeest is of niet genoeg service bieden. Dat die zaken het niet redden, hoort bij “the survival of the fittest”. Maar waar ik me druk om maak, is dat kleinere winkels met het leukste assortiment en de aardigste mensen en de beste service het niet kunnen bolwerken, omdat na het “gesnuffel” in de winkel, de artikelen elders online goedkoper worden gekocht. Het lijkt ons wel niet uit te maken, dat daardoor dit soort zaken verdwijnen en dus de hele gezellige winkelstraat zo langzamerhand verdwijnt. Dat is mijn boodschap: zijn we er wel bewust genoeg over, dat wij consumenten de winkelstraat om zeep helpen en daarmee de gezelligheid van het shoppen? Dank trouwens voor je uitgebreide reactie! gr. Jeannet

  3. Caroline

    13 juli 2019 at 9:39 am

    Als gevolg van een veranderende samenleving waarbij de digitalisering en het internet de hoofdrol spelen verandert ook ons koopgedrag. De verschuiving van de fysieke winkelstraat naar de digitale winkelstraat is een feit. Vaak is het wel zo dat de grote bekende winkelstraten worden gedomineerd door winkelketens met veel budget van buitenlandse investeerders. Kleine shops vind je vaak in die gezellige zijstraatjes, waar de huur nog betaalbaar is en je door de eigenaar persoonlijk wordt geholpen. Op mijn blogplatform bied ik sinds 2010 kleine online shops een podium om zichtbaar en vindbaar te worden op het grote internet, en met succes. Door onze krachten te bundelen is er een unieke verzameling shops bijeengebracht vol unieke en vaak handgemaakte producten met een duurzaam en/of fair trade karakter. Zo gaan we de strijd aan met de dominante webwinkels zoals Bol punt com en richten we ons op de consument die verder kijkt dan de grote winkelketens die iedereen wel kent. Met hashtag #supportsmallshops bereiken we de consument die bewuste keuzes maakt in het shopgedrag, want dat is een positieve ontwikkeling van de globalisering, dat een groeiende groep mensen veel doelbewuster hun aankopen doen.

    • Jeannet

      13 juli 2019 at 11:51 am

      Hoi Caroline, dank voor je reactie. Ik heb even op http://www.hippeshops.nl gekeken, want ik ken jullie nog wel uit mijn eigen winkeltijd. Het is een enorm goed streven om kleinere webshops een platform te geven, chapeau. Ik zag zelfs het klimaatneutrale afrekenen en dat artikelen Fair Made zijn. Heel goed! Maar waar ik me het meest zorgen om maak, is dat de kleine fysieke winkels het niet bolwerken, ook al hebben ze een webshop. Ik maak me daar het meest hard voor. Jullie site heeft me wel ideeën gegeven, dus dank daarvoor! gr. Jeannet

  4. Beauty By Bibi

    13 juli 2019 at 11:38 am

    Ik winkel nog steeds met liefde in de winkelstraten van Amsterdam. Online winkelen doe ik nauwelijks. Als het aan mij ligt zouden we meer naar buiten moeten gaan en minder online shoppen om zo spook winkelstraten te voorkomen. Fijn weekend! Ik ga even naar de winkels!

    • Jeannet

      13 juli 2019 at 12:07 pm

      Heel goed! Veel plezier met het shoppen! gr. Jeannet

  5. Sylvia

    14 juli 2019 at 12:26 pm

    Ook ik koop veel online hoor. En ik denk dat dit alleen maar meer en meer gaat worden. En de stenen winkels die je steeds minder ziet? Is ook het gevolg van veel te hoge huren, en niet alleen dat mensen veel online kopen, het speelt mee, dat klopt..maar vlak de verhuurder niet uit. Ik zie het bij ons in de stad, ik spreek met de winkeliers, het is een schande wat die moeten betalen. En eerlijk is eerlijk, ik bestel dan liever online, met mijn cappu en wat lekkers bij mijn laptop dan in een straat met lege panden.

    Liefs mij,Sylvia

  6. Manon Ruitenberg

    14 juli 2019 at 3:41 pm

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook steeds meer online koop. Of het heel handig is weet ik niet altijd, want ik zou het zonde vinden als er straks geen winkel meer in de straat is. Maar tja, drukke baan, weinig tijd dus…online shoppen.

  7. Sherana | Reisenergie.nl

    14 juli 2019 at 3:48 pm

    Aan de ene kant vind ik shoppen online fijner omdat het overzichtelijker is en je makkelijk kunt filteren. Toch vind ik het nog steeds leuk om een middagje offline te shoppen maar ik moet wel zeggen dat ik dan minder snel slaag.

  8. The lemon kitchen

    15 juli 2019 at 8:31 am

    Jaa snap het ook wel, ik kijk ook steeds vaker online eigenlijk maar wil het vaak wel eerst zien

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Shoppen

All Kinds of Mail

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Pagina’s

To Top