Een rijtje Velib huurfietsen in Parijs

Het fietsensysteem Velib Parijs is, zeg maar, het witte fietsenplan van Parijs. Het werkt best goed, aangezien we nu, in 2021, internet hebben en toen, in 1965 in Amsterdam, niet. Je moet wel wat dingetjes even weten van tevoren, voordat je besluit tot het huren van een fiets via Velib Parijs.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Voordelen Velib Parijs

Voordeel 1: je kunt het van tevoren regelen

Van tevoren had ik in Nederland al bedacht, dat ik in Parijs de Velib (een samenvoeging van Vélo en Libre) wilde huren. Dat kan via Velib Metropole, de officiele site van de Velib. Daar maak je een account aan en betaal je je tijdelijke abonnement. Doe dat niet te ver van tevoren, want het tijdelijke abonnement wat je afsluit is maar 14 dagen geldig. Er zijn vier tijdelijke abonnementen voor toeristen.

  • 1) 3 euro, het ticket-V. Hiervoor krijg je 45 minuten gebruik van óf een gewone fiets óf een elektrische. Na die 45 minuten betaal je voor de gewone fiets 1 euro per half uur en voor de elektrische fiets 2 euro per half uur. LET OP: op het moment dat je je fiets parkeert in een dockingstation ná die 45 minuten (of zoveel langer als je er op hebt gefietst zonder te parkeren), dan is je ticket niet meer geldig en moet je weer een nieuw ticket aanschaffen.
  • 2) 5 euro, de klassieke 24 uurs pas. Je kunt hiervoor 5 fietsen tegelijk huren (handig voor grotere groepen) en je hebt een half uur een gewone fiets erbij inbegrepen. Na dat halve uur betaal je 1 euro per half uur. Wil je liever elektrisch rijden, dan betaal je extra 2 euro voor 45 minuten en daarna 2 euro per half uur.
  • 3) 10 euro, de elektrische 24 uurs pas. Hiervoor mag je een uur op een normale fiets rijden en betaal je daarna een euro per half uur. Of je pakt de elektrische fiets. Daar mag je 6 ritten mee rijden tot 45 minuten. Je ritten daarna (binnen de 24 uur) kosten je 1 euro voor 45 minuten. Daarna betaal je 1 euro per half uur.
  • 4) 20 euro, 3-daagse pas. Voor een gewone fiets betaal je niets voor het eerste uur en daarna 1 euro per half uur. Voor een elektrische fiets mag je 6 ritten gratis rijden tot 45 minuten en daarna 1 euro vanaf de 7e rit. Alles wat je langer rijdt op de fiets na die 45 minuten kost 1 euro per half uur.

Daarbij gebruik je je creditcard. Eventuele extra kosten die je maakt in Parijs (de ritprijs of schade) kunnen zo door Velib meteen van je kaart afgehaald worden.

Het scherm van de huurfiets is duidelijk en overzichtelijk

Het werkt supersimpel: als je betaald hebt, krijg je twee codes. Eén accesscode en één pincode (dit is je geboortedatum zonder jaar, bij mij 1204, 12 april). Bij de plek aangekomen waar je de fiets ophaalt (zie voordeel 3, via de App), druk je eerst op het V-tje om de fiets “aan” te zetten. Vervolgens zegt het scherm, dat je je accesscode moet invullen. (Boven het scherm staat een handje met een kaart en het wifi-teken. Hier heb je niets mee te maken. Dit is voor Parijzenaars. Aangezien je een toerist bent en een tijdelijk abonnement hebt, heb je geen kaart.) Daarna een V-tje om te bevestigen.
Na het invullen van je accesscode wordt nog gevraagd om je pincode. Een laatste keer het V-tje indrukken en je kunt de fiets uit de houder pakken en gaan de minuten lopen.

De accesscode hoef je niet te onthouden. Als je de App van Velib Parijs hebt gedownload staat hij vanzelf op het scherm, als je hem opent.

De groene fietsen zijn de mechanische fietsen en de ietwat blauwere fietsen zijn de elektrische fietsen.

De App van Velib Parijs downloaden is super handig
De App op je telefoon laat alle fietsstations zien

Voordeel 2: de App van Velib Parijs is handig

Velib Parijs heeft een App, waar je alle plekken op kunt vinden, waar je de fietsen kunt stallen of pakken. Daarbij staat genoteerd hoeveel fietsen er beschikbaar zijn. Er zijn 1400 van dit soort plekken en daar zijn zowel elektrische fietsen (blauwig) te pakken als mechanische fietsen (groen).

Elke keer als je een fiets uit zijn stalling pakt, krijg je een appje dat je dat gedaan hebt. En ook als je de fiets weer terugzet, komt er een berichtje binnen met het aantal minuten dat de rit heeft geduurd.

Voordeel 3: met een Velib zie je meer het echte Parijs

Dit is misschien nog wel het leukste voordeel: je ziet veel meer van Parijs. In mijn vorige bezoeken aan Parijs, en dat zijn er veel geweest, gebruikte ik vrijwel altijd de metro. Het is een fantastisch goed en betrouwbaar openbaar vervoersysteem, dat niet duur is. Voor een carnet van 10 kaartjes betaal je 16 euro. Maar met 1 kaartje kan je wel, tenminste als je ondergronds blijft, heel Parijs door komen, het maakt niet uit hoe lang het duurt.

Maar ondergronds zie je weinig van Parijs en begrijp je eigenlijk niet hoe de stad in elkaar steekt. Het leuke van het huren van de Velib Parijs (of van enig andere fiets huren in Parijs of step natuurlijk) is dat je leuke kleine straatjes ontdekt en veel meer de levendigheid van Parijs mee krijgt.

Een fiets huren in Parijs is de beste manier om de stad te ontdekken

Nadelen Velib Parijs

Nadeel 1: het verkeer in Parijs is druk

Het kan heel druk zijn in Parijs. Dus je moet wel gewend zijn om je met een fiets door het verkeer te bewegen. Wij, als Hollanders, kunnen dat over het algemeen wel, maar als je niet veel verkeer gewend ben, kan dit nogal heftig overkomen. Maar het mooie is, dat je wel makkelijk van zo’n fiets kunt afstappen natuurlijk.
De Champs Elysees is één van de drukste boulevards van Parijs en die komt uit bij de Arc de Triomphe. Daar komen 12 wegen bij elkaar. Toen ik daar reed op mijn Velib Parijs (en me geweldig voelde, maar dat terzijde), ben ik bij de Arc toch maar even afgestapt en ben verder gaan lopen.
Een fietshelm is een optie, als je je niet veilig genoeg voelt in het verkeer, maar die zal je dan wel mee moeten nemen uit Nederland. Ik heb nergens gezien, dat die te huur waren.

Nadeel 2: er zijn fietsen kapot

Hoewel het systeem van Velib Parijs sinds 2018 enorm is verbeterd (daarvoor was het een tijd een ramp, vanwege de overgang van het ene bedrijf naar het andere), zijn er altijd fietsen die kapot zijn. Helaas wordt dit niet op de App aangegeven. Het kan dus zijn, dat er volgens de App nog 3 fietsen staan, maar dat die het alledrie niet doen.
Het lijkt wel of er een soort systeem is onder Parijzenaars, dat ze de zadels van fietsen die kapot zijn omkeren, dus met de punt naar achteren draaien. Zeker weten doe ik dit niet, maar ik kwam het wel een paar keer tegen.

Nadeel 3: je moet soms verder lopen of fietsen dan je van plan was

Dit is echt wel een nadeel, want toerist zijn in Parijs is behoorlijk vermoeiend. Het kan zijn, dat de dichtstbijzijnde plek waar je een fiets wilt ophalen geen werkende fietsen meer heeft (zie nadeel 2). Maar ook dat je ergens je fiets wilt stallen en er geen plek meer is. Dat is vervelend, want dan moet je naar de volgende plek rijden en dat kan verder zijn dan je lief is. Dit geldt voornamelijk in het drukke centrum trouwens. In de buurten om het centrum heen, valt het wel mee.

Nadeel 4: het verkeer in Parijs is nog niet goed gewend aan fietsers

Het gaat steeds beter, want er komen steeds meer fietsers en steppers in Parijs, maar dat neemt niet weg, dat het autoverkeer nog steeds er niet aan gewend is. Je moet dus goed uitkijken. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus als je een fiets gaat huren in Parijs, of dat nou bij Velib is of bij een andere fietsverhuur, je moet hier gewoon rekening mee houden.

Een huurfiets is een goed alternatief voor de metro

Conclusie

Hoewel er dus voor- en nadelen aan de huur van de Velib Parijs zitten, heb ik me prima op mijn fietsje vermaakt. Je ziet ook alternatieve plekken waar je een fiets kunt huren in Parijs, maar daar heb ik me niet in verdiept. Ook zie je behoorlijk wat elektrische stepjes door het verkeer. Maar ik hou van fietsen en actief zijn en niet van staan, dus ik heb gekozen voor een fiets.

Dit overzichtje is niet compleet. Dit is slechts een verslag van hoe ik de Velib in Parijs heb ervaren. Als je alles wilt weten over Velib Parijs ga dan naar de site. Je kunt, als je het Frans niet zo machtig bent, Google translate voor je laten vertalen naar Nederlands, of voor de keuze “Engels” kiezen.

Als je langs de Seine rijdt, waar alleen maar fietsers en wandelaars mogen komen, en dan over de Paris Plage fietst met zijn bankjes en picknicktafels, zijn speelplekken en zijn uitzicht, dan is dit gewoon Parijs op zijn best.

Ik ben o.a. naar het 1ste Arrondissement van Parijs gegaan en heb een aantal nieuwe winkels ontdekt. Als je deze blogjes leest, wil je meteen naar Parijs toe, dus zeg niet, dat ik je niet heb gewaarschuwd. Parijs is verslavend!

Fietsen of steppen over de Paris Plage is echt Parijs op zijn best
Fietsend of steppend over de Paris Plage is Parijs op zijn best!

Of boek een fietstour met fietshuur inéén

Vind je het toch allemaal wat te ingewikkeld, die Velib in Parijs, dan is een fietstour misschien wel geschikter voor je. Er zijn verschillende rondleidingen op de fiets te doen, waarbij de huur van een elektrische fiets is inbegrepen. Een rondleider vertelt je de leuke dingetjes van Parijs, die je normaal gesproken niet te weten komt. Heel leuk gewoon. Hieronder staan wat ideeën, doe er je voordeel mee. En het leuke is, je kan het ook gewoon vanuit Nederland regelen!

Door Jeannet

2 gedachte over “Velib Parijs, hoe werkt het? Voor- en Nadelen!”
    1. Hoi Simone, dank voor je reactie weer en moet je doen. En het klopt he, dat je meteen zin hebt om naar Parijs te gaan, als je die blogjes leest? Ik hoop, dat jullie snel kunnen gaan. Kus, Jeannet

Reacties zijn gesloten.