Connect with us

All Kinds of Things BLOG

Velib Parijs, hoe werkt het?

Een rijtje Velib huurfietsen in Parijs

Europa

Velib Parijs, hoe werkt het?

Het fietsensysteem Velib Parijs is, zeg maar, het witte fietsenplan van Parijs. Het werkt best goed, aangezien we nu, in 2019, internet hebben en toen, in 1965 in Amsterdam, niet. Je moet wel wat dingetjes even weten van tevoren, voordat je besluit tot het huren van een fiets via Velib Parijs.

Voordelen Velib Parijs

Voordeel 1: je kunt het van tevoren regelen

Van tevoren had ik in Nederland al bedacht, dat ik de Velib (een samenvoeging van Vélo en Libre) wilde huren. Dat kan via Velib Metropole, de officiele site van de Velib. Daar maak je een account aan en betaal je je tijdelijke abonnement. Doe dat niet te ver van tevoren, want het tijdelijke abonnement wat je afsluit is maar 14 dagen geldig. Een tijdelijk abonnement kost voor 1 dag 5 euro en voor 1 week 15 euro. Voor dat bedrag kunnen er 5 mensen tegelijk van gebruik maken. Daarbij gebruik je je creditcard. Eventuele extra kosten (de ritprijs, zie voordeel 2) of schade kunnen zo meteen van je kaart afgehaald worden.

Het scherm van de Velib fiets is duidelijk en overzichtelijk

Het werkt supersimpel: als je betaald hebt, krijg je twee codes. Eén accesscode en één pincode (dit is je geboortedatum zonder jaar, bij mij 1204, 12 april). Bij de plek aangekomen waar je de fiets ophaalt (zie voordeel 3, via de App), druk je eerst op het V-tje om de fiets “aan” te zetten. Vervolgens zegt het scherm, dat je je accesscode moet invullen. (Boven het scherm staat een handje met een kaart en het wifi-teken. Hier heb je niets mee te maken. Dit is voor Parijzenaars. Aangezien je een toerist bent en een tijdelijk abonnement hebt, heb je geen kaart.) Daarna een V-tje om te bevestigen.
Na het invullen van je accesscode wordt nog gevraagd om je pincode. Een laatste keer het V-tje indrukken en je kunt de fiets uit de houder pakken en gaan de minuten lopen.

De accesscode hoef je niet te onthouden. Als je de App hebt gedownload staat hij vanzelf op het scherm, als je hem opent.

De groene fietsen zijn de mechanische fietsen en de ietwat blauwere fietsen zijn de elektrische fietsen.

Voordeel 2: het kost je verder niets, als je slim bent

Die extra kosten zijn aldus: het eerste half uur is gratis, het tweede half uur betaal je 1 euro. Daarna gaat de prijs 1 euro per half uur omhoog. De lol is om te proberen korte ritjes te maken en zo binnen dat half uur te blijven. Parijs is een grote stad, dus de afstanden zijn ook groot. Dat maakt wel, dat je al gauw aan een rit van langer dan een half uur zit. Via het scherm op de fiets kun je zien hoelang je rit al duurt.
Als je echt er een sport van wil maken om niets te betalen voor je fietshuur, dan kun je binnen elk half uur je fiets inleveren en een nieuwe fiets pakken.

Voor elektrische fietsen zijn de tarieven: het eerste half uur kost 1 euro, het tweede half uur betaal je 2 euro. En daarna per half uur 2 euro erbij.

De App op je telefoon laat alle fietsstations zien

Voordeel 3: de App van Velib Parijs is handig

Velib Parijs heeft een App, waar je alle plekken op kunt vinden, waar je de fietsen kunt stallen of pakken. Daarbij staat genoteerd hoeveel fietsen er beschikbaar zijn. Er zijn 1334 van dit soort plekken en daar zijn zowel elektrische fietsen (blauwig) te pakken als mechanische fietsen (groen).

Elke keer als je een fiets uit zijn stalling pakt, krijg je een appje dat je dat gedaan hebt. En ook als je de fiets weer terugzet, komt er een berichtje binnen met het aantal minuten dat de rit heeft geduurd.

Voordeel 4: met een Velib zie je meer het echte Parijs

Dit is misschien nog wel het leukste voordeel: je ziet veel meer van Parijs. In mijn vorige bezoeken aan Parijs, en dat zijn er veel geweest, gebruikte ik vrijwel altijd de metro. Het is een fantastisch goed en betrouwbaar openbaar vervoersysteem, dat niet duur is. Voor een carnet van 10 kaartjes betaal je 14,90 euro. Maar met 1 kaartje kan je wel, tenminste als je ondergronds blijft, heel Parijs door komen, het maakt niet uit hoe lang het duurt.

Maar ondergronds zie je weinig van Parijs en begrijp je eigenlijk niet hoe de stad in elkaar steekt. Het leuke van het gebruik van de Velib Parijs (of van enig andere fiets of step natuurlijk) is dat je leuke kleine straatjes ontdekt en veel meer de levendigheid van Parijs mee krijgt.

Met de Velib Parijs ontdekt je meer Parijs

Nadelen Velib Parijs

Nadeel 1: het verkeer in Parijs is druk

Het kan heel druk zijn in Parijs. Dus je moet wel gewend zijn om je met een fiets door het verkeer te bewegen. Wij, als Hollanders, kunnen dat over het algemeen wel, maar als je niet veel verkeer gewend ben, kan dit nogal heftig overkomen. Maar het mooie is, dat je wel makkelijk van zo’n fiets kunt afstappen natuurlijk.
De Champs Elysees is één van de drukste boulevards van Parijs en die komt uit bij de Arc de Triomphe. Daar komen 12 wegen bij elkaar. Toen ik daar reed (en me geweldig voelde, maar dat terzijde), ben ik bij de Arc toch maar even afgestapt en ben verder gaan lopen.
Een fietshelm is een optie, als je je niet veilig genoeg voelt in het verkeer, maar die zal je dan wel mee moeten nemen uit Nederland. Ik heb nergens gezien, dat die te huur waren.

Nadeel 2: er zijn fietsen kapot

Hoewel het systeem sinds 2018 alweer enorm is verbeterd (toen was het een tijd een ramp, vanwege de overgang van het ene bedrijf naar het andere), zijn er altijd fietsen die kapot zijn. Helaas wordt dit niet op de App aangegeven. Het kan dus zijn, dat er volgens de App nog 3 fietsen staan, maar dat die het alledrie niet doen.
Het lijkt wel of er een soort systeem is onder Parijzenaars, dat ze de zadels van fietsen die kapot zijn omkeren, dus met de punt naar achteren draaien. Zeker weten doe ik dit niet, maar ik kwam het wel een paar keer tegen.

Nadeel 3: je moet soms verder lopen of fietsen dan je van plan was

Dit is echt wel een nadeel, want toerist zijn in Parijs is behoorlijk vermoeiend. Het kan zijn, dat de dichtstbijzijnde plek waar je een fiets wilt ophalen geen werkende fietsen meer heeft (zie nadeel 2). Maar ook dat je ergens je fiets wilt stallen en er geen plek meer is. Dat is vervelend, want dan moet je naar de volgende plek rijden en dat kan verder zijn dan je lief is. Dit geldt voornamelijk in het drukke centrum trouwens. In de buurten om het centrum heen, valt het wel mee.

Nadeel 4: het verkeer in Parijs is nog niet goed gewend aan fietsers

Het gaat steeds beter, want er komen steeds meer fietsers en steppers in Parijs, maar dat neemt niet weg, dat het autoverkeer nog steeds er niet aan gewend is. Je moet dus goed uitkijken. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus dan weet je dat.

De Velib Parijs huurfiets is een goed alternatief voor de metro

Conclusie

Hoewel er dus voor- en nadelen aan de huur van de Velib Parijs zitten, heb ik me prima op mijn fietsje vermaakt. Je ziet ook alternatieve verhuurders, maar daar heb ik me niet in verdiept. Ook zie je behoorlijk wat elektrische stepjes door het verkeer. Maar ik hou van fietsen en actief zijn en niet van staan, dus ik heb voor de Velib gekozen.

Dit overzichtje is niet compleet. Dit is slechts een verslag van hoe ik de Velib in Parijs heb ervaren. Als je alles wilt weten over Velib Parijs ga dan naar de site. Je kunt, als je het Frans niet zo machtig bent, Google translate voor je laten vertalen naar Nederlands, of voor de keuze “Engels” kiezen.

Als je langs de Seine rijdt, waar alleen maar fietsers en wandelaars mogen komen, en dan over de Paris Plage fietst met zijn bankjes en picknicktafels, zijn speelplekken en zijn uitzicht, dan is dit gewoon Parijs op zijn best.

Ik ben o.a. naar het 1ste Arrondissement van Parijs gegaan en heb een aantal nieuwe winkels ontdekt. Als je deze blogjes leest, wil je meteen naar Parijs toe, dus zeg niet, dat ik je niet heb gewaarschuwd. Parijs is verslavend!

Fietsen over de Paris Plage is echt Parijs op zijn best
Fietsend of steppend over de Paris Plage is Parijs op zijn best!
2 Comments

2 Comments

  1. Simone

    16 september 2019 at 12:50 pm

    Volgende keer in Parijs ga ik dit zeker proberen! Dank voor je uitgebreide uitleg Snet.

    • Jeannet

      16 september 2019 at 12:53 pm

      Hoi Simone, dank voor je reactie weer en moet je doen. En het klopt he, dat je meteen zin hebt om naar Parijs te gaan, als je die blogjes leest? Ik hoop, dat jullie snel kunnen gaan. Kus, Jeannet

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Europa

All Kinds of Mail

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

mrsdejong #ad

mrsdejong

Pagina’s

To Top