di. aug 16th, 2022

Ons lichaam kan niet zonder magnesium. Dit mineraal levert namelijk een bijdrage aan meer dan 300 processen in het lichaam. Zo zorgt magnesium onder meer voor het in stand houden van normale botten en is het deels verantwoordelijk voor een normale werking van onze spieren. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je voldoende van dit mineraal binnenkrijgt. Helaas zijn veel mensen zich hier niet bewust van. Bovendien slaagt lang niet iedereen erin om het magnesiumniveau op peil te houden.

Sommige mensen verbruiken meer magnesium

Wie denkt dat ieder lichaam evenveel magnesium verbruikt, heeft het mis. De ene persoon heeft meer magnesium nodig dan de andere. Mannen en vrouwen die veel sporten moeten ervoor zorgen dat zij een grotere hoeveelheid van dit mineraal binnenkrijgen. Dit geldt eveneens voor mensen die dagelijks zwaar lichamelijk werk verrichten. Wanneer ons lichaam veel en/of langdurig in beweging is, wordt er meer verbruikt. Om problemen te voorkomen, is het belangrijk dat je zorgt dat het magnesiumniveau in jouw lichaam op peil blijft.

Voeding die magnesium bevat

Sport je veel of verricht je dagelijks zwaar lichamelijk werk? Dan is het verstandig om extra aandacht te besteden aan de hoeveelheid magnesium die jouw lichaam binnenkrijgt. Dit kan uiteraard alleen als je weet in welke producten dit mineraal zit. Gelukkig bevatten veel producten dit van nature. Dit mineraal zit onder meer in de bodem, waardoor het door planten wordt opgenomen. Om jou hier wat meer inzicht in te geven, zetten we hieronder een aantal producten op een rijtje die magnesium bevatten.

– Groene groenten (bladgroente), zoals spinazie en broccoli.
– Fruit, zoals bananen en appels.
– Noten, zoals amandelen en pinda’s.
– Pitten en zaden, zoals lijnzaad, pijnboompitten en watermeloenzaden.
– Groene kruiden, zoals basilicum, munt en bieslook.
– Vlees, zoals kip.
– Zuivel, zoals halfvolle melk.

Eet je vrijwel dagelijks één of meerdere producten uit het bovenstaande lijstje? Dan denk je misschien dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. Dit kan inderdaad, maar het is zeker geen uitgemaakte zaak. Ons lichaam kan doorgaans namelijk maar een klein deel opnemen uit bijvoorbeeld groente en fruit. Het gevolg hiervan is dat er betrekkelijk eenvoudig een tekort aan magnesium kan ontstaan.

Magnesium slik je in tabletvorm, in capsules of in poedervorm

Tekort aanvullen met supplementen

Wil je een tekort aan magnesium voorkomen? Dan kun je voedingssupplementen gebruiken als aanvulling op jouw voeding. Wie voedingssupplementen met magnesium zoekt, komt waarschijnlijk bij tabletten, capsules of poeders uit. Tabletten en capsules zijn de meest gangbare keuze, maar dit is niet ideaal voor mensen die moeite hebben met slikken. Zij kunnen beter voor magnesium poeder kiezen.

Koop overigens nooit de eerste beste magnesium supplementen die je tegenkomt, maar kijk goed naar de inhoud. De kwaliteit van de supplementen verschilt namelijk behoorlijk van elkaar. Kies bij voorkeur voor supplementen die magnesium citraat, magnesiumascorbaat of magnesiumbisglycinaat bevatten.


Lees ook:

By Jeannet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.