Connect with us

Met de bus naar Spanje

Europa

In de herfstvakantie van 2001 ben ik alleen met de 3 kinderen met de bus naar Spanje geweest. Dat vond ik best moedig van mezelf. Mijn lief had een prachtige reis naar China via zijn werk en ik zat thuis met de kinderen. Ik was jaloers, ik wilde ook weg. Een advertentie in de krant (ja, ja, het was 2001) trok mijn aandacht, want ik vond, dat ik er niet teveel geld aan uit mocht geven. Je kon een volledig verzorgde busreis naar Spanje maken en de prijs was in orde. Die reis heb ik geboekt. We gingen met zijn 4-en met de bus naar Spanje!

Alleen verantwoordelijk

Alleen op reis, met 3 kinderen naar Spanje: dat klopt natuurlijk niet helemaal. Maar je voelt je wel alleen, dat wil zeggen, alleen verantwoordelijk. Dat is dus anders, als dat je met het hele gezin gaat.
Maar doordat ik niet zelf hoefde te rijden en alles verzorgd was in het hotel durfde ik het wel aan.

Met de bus naar Spanje met Solmar Tours

Met de bus naar Spanje

Daar gingen we dan, met de bus naar Spanje. Vroeg op, tussenstop in Den Haag. Daar ontdekte ik, dat de zwervers in Babylon ’s ochtends wakker worden gemaakt met een stokbroodje kaas/gezond en een flesje jus d’orange. Het is wèl Den Haag, hè.

Alle bussen uit het hele land verzamelen zich in Maarheeze en daar stapt iedereen over in de juiste bus, die naar de juiste plaats en hotel gaat in Spanje. Als je eenmaal in die bus zit, dan gaat de reis pas echt beginnen.

De kinderen en ik hebben ons vermaakt met tekenen, lezen en slapen. Zelfs de jongste van 8 zat geconcentreerd te lezen in het boek, dat ik voor hem had gekocht, Dolfje Weerwolfje.

Onderweg in de bus kon je bonnen kopen, waarmee je de maaltijd in het wegrestaurant kon betalen. In 2001 (het zal wel verbeterd zijn) aten we patat, saté en yoghurt toe. De kinderen vonden het fantastisch, ik niet. De doperwtjes en doorgekookte worteltjes mochten ze van mij laten staan.

De bus zelf heeft relaxte stoelen en natuurlijk een wc. Je moet je wel aanpassen aan het ritme en de duur van de reis en aan de andere mensen in de bus. Ik maakte er een verslag van. Zo kwam ik al die uren (het zijn er, geloof ik, 22) goed door. Dit is wat ik o.a. opschreef:

… De muziek onderweg varieert van het Buschauffeurenlied (“ik ben zo blij, dat ik een buschauffeur ben”) tot Janet Jackson. … Op dit moment heb ik al 4 David Bowie-liedjes gehoord, dus we gaan de goede kant op …
… Bijna 9 uur: we hebben het net gehad, de bingo. Ook Julio Iglesias is al voorbij gekomen. De mensen, die voor ons zitten, hebben alleen maar grapjes over “ballen” (van de balletjes van de bingo) en ze gaan maar door …

In Spanje aangekomen

Eenmaal in Spanje aangekomen weet ik nog de sensatie die ik had toen ik over het nog donkere strand liep met de 3 jongens. Ik zag palmbomen door de ochtendschemering! Ik vond mezelf zo cool toen, zo goed en de kinderen hadden zich fantastisch gehouden tijdens de busreis. Daar waren we dan toch maar. Ik was alleen, met 3 kinderen en met de bus naar Spanje gereisd.

3 jongens hebben lol in de branding van de zee in Spanje

We hebben die week van alles ondernomen. Onderweg ontdekte ik dat ik mijn rijbewijs was vergeten, dus we moesten alles met de trein doen. Maar alles lukte wonderwel. We zijn twee keer naar Barcelona geweest en één keer naar Figuéres, naar het Dali-museum. Dat vonden de kinderen een hartstikke leuk museum.

Solmarheette het busbedrijf, dat ons zo fijn naar Spanje had gebracht. En Solmar is ook degene, die gevraagd heeft of ik dit eens wilde opschrijven, dit verslag van onze reis met de bus naar Spanje.

Ik heb warme gevoelens bij Solmar. Wil jij nou ook warme gevoelens, dan is een busreisje naar een warm land zoiezo een goed idee. En ik ben benieuwd of je na je busreisje ook Solmar warme gevoelens toedraagt, net als ik. Ze vliegen trouwens ook, hoor.

Wil je nog meer lezen over de reizen die we gemaakt hebben, met zijn 2-en of als gezin? Klik dan hier.

Ik promoot in dit stukje Solmar. Als je iets aanschaft via de linken met Solmar, verdien ik er een klein beetje geld mee, waarmee ik dit weblog kan bedruipen. Dat geld komt trouwens van Solmar, niet van jullie. Jullie betalen niets extra’s.

6 Comments

1. Véronique

29 maart 2019 at 3:54 pm

Wat een lef, zou ik niet aandurven met mijn 3 koters. Een mooie herinnering voor later.

29 maart 2019 at 6:44 pm

Hoi Véronique, mijn jongste was 8, daarna 13 en 15. Dus ik weet niet hoe oud die van jou zijn, ze waren wel aanspreekbaar, zeg maar. Misschien over een tijdje, dan durf je het wel. Dank voor je reactie! gr. Jeannet

2. Amelie van Writings by Amelie

29 maart 2019 at 4:51 pm

Toen ik in Ecuador was, reisden we daar ook met de bus. Ik vond het niet de fijnste manier van reizen en zou het binnen Europa minder snel overwegen. Voor de prijs zou ik het misschien wel overwegen!

29 maart 2019 at 6:46 pm

Hoi Amelie, o, leuk, Ecuador. Daar zou ik ook nog wel eens naar toe willen. Uberhaupt Zuid Amerika staat nog op het lijstje. Wat cool dat je daar geweest bent! Dank voor het reageren, gr. Jeannet

3. Nadia

5 april 2019 at 8:13 am

Ik ben toen ik een jaar of 18 was ook met de bus naar Spanje geweest… Het was verschrikkelijk! Alles was goed verzorgd enzo hoor, maar ik ben zo wagenziek, dat de reis een hel was… Ik doe het dan ook nooit weer, ik vlieg wel 😉 Dan ben ik ook ziek, maar wel minder haha

5 april 2019 at 9:37 am

Hoi Nadia, dat lijkt me vreselijk, wagenziek zijn. Je weet, dat je nog heel ver moet en je bent kotsmisselijk, maar je kunt niet zeggen, hou op. Ik ben ooit op de boot vreselijk zeeziek geweest, dus ik snap wel het gevoel. Dank voor je leuke reactie, gr. Jeannet