za. okt 1st, 2022
met de bus naar Spanje

In de herfstvakantie van 2001 ben ik alleen met mijn drie kinderen op vakantie geweest. We gingen met de bus naar Spanje. Dat vond ik best moedig van mezelf. Mijn lief had een prachtige reis naar China via zijn werk en ik zat thuis met de kinderen. Ik was jaloers, ik wilde ook weg. Een advertentie in de krant (ja, ja, het was 2001) trok mijn aandacht, want ik vond, dat ik er niet teveel geld aan uit mocht geven. Je kon een volledig verzorgde busreis naar Spanje maken en de prijs was in orde. Die reis heb ik geboekt. We gingen met zijn vieren met de bus naar Spanje!

Alleen verantwoordelijk

Als je als moeder alleen met 3 kinderen op vakantie gaat, dan is dat wel bijzonder. Je bent tenslotte alleen verantwoordelijk. Het voelt heel anders, dan dat je met het hele gezin gaat. Maar doordat ik niet zelf hoefde te rijden en alles verzorgd was in het hotel durfde ik het wel aan.

Met de bus naar Spanje

Daar gaan we dan, met de bus naar Spanje. Vroeg op, tussenstop in Den Haag. Daar ontdek ik, dat de zwervers in Babylon ‘s ochtends wakker worden gemaakt met een stokbroodje kaas/gezond en een flesje jus d’orange. Het is wèl Den Haag, hè.

De kinderen en ik vermaken ons prima met tekenen, lezen en slapen. Zelfs de jongste van 8 zit geconcentreerd te lezen in het boek, dat ik voor hem heb gekocht, Dolfje Weerwolfje.

Onderweg in de bus kan je bonnen kopen, waarmee je de maaltijd in het wegrestaurant kan betalen. In 2001 (het zal wel verbeterd zijn) eten we patat, saté en yoghurt toe. De kinderen vinden het fantastisch, ik niet. De doperwtjes en doorgekookte worteltjes mogen ze van mij laten staan.

De bus zelf heeft relaxte stoelen en natuurlijk een wc. Je moet je wel aanpassen aan het ritme en de duur van de reis en aan de andere mensen in de bus.

Uit mijn toen opgeschreven verslag

Ik hou er van om mensen te bekijken en te beschrijven. En doordat ik me verbaas over wat er allemaal in zo’n bus gebeurt onderweg, kwam ik al die uren in die bus naar Spanje (het zijn er, geloof ik, 22) goed door. Dit is wat ik o.a. opschreef:

… De muziek onderweg varieert van het Buschauffeurenlied (“ik ben zo blij, dat ik een buschauffeur ben”) tot Janet Jackson. … Op dit moment heb ik al 4 David Bowie-liedjes gehoord, dus we gaan de goede kant op …
… Bijna 9 uur: we hebben het net gehad, de bingo. Ook Julio Iglesias is al voorbij gekomen. De mensen, die voor ons zitten, hebben alleen maar grapjes over “ballen” (van de balletjes van de bingo) en ze gaan maar door …

Met de bus in Spanje aangekomen

Eenmaal in Spanje aangekomen herinner ik me nog de sensatie die ik had toen ik over het nog donkere strand liep met de 3 jongens. Ik zag palmbomen door de ochtendschemering! Ik vond mezelf zo cool toen, zo goed en de kinderen hadden zich fantastisch gehouden tijdens de busreis. Daar waren we dan toch maar. Ik was een moeder alleen met 3 kinderen op vakantie en we waren met de bus naar Spanje gegaan!

Ik vond het al met al een leuk avontuur, die busreis, maar als ik nu op vakantie naar Spanje zou gaan , zou ik lekker gaan vliegen met de jongens. Dat is een stuk relaxter.

alleen met kinderen op reis met de bus naar Spanje

Barcelona en Dali

We hebben die week van alles ondernomen. Onderweg in de bus naar Spanje ontdekte ik dat ik mijn rijbewijs was vergeten, dus we moesten alles met de trein doen. Maar alles lukte wonderwel, terwijl ik toen geen woord Spaans sprak. We zijn twee keer naar Barcelona geweest. Natuurlijk moesten we naar de Sagrada Familia, het meest indrukwekkende bouwwerk van Barcelona, van Antoni Gaudi. De man was geniaal, dat moge duidelijk zijn. In de Sagrada Famila is een ruimte waar uitgelegd werd hoe hij te werk ging, briljant en fantastisch om te zien. Hij is geboren in Reus, ook in Catalonië. Wij zijn daar nog recent geweest naar het Gaudimuseum. Dat was een aanfluiting, dus daarvoor hoef je niet naar Reus. Als je de Sagrada hebt bezocht, dan weet je alles al.

Verder vonden we ook het, tevens door Gaudi ontworpen, Park Güell prachtig. Die geweldige lange golvende bank met gekleurde mozaïektegeltjes en al die wonderlijke druipsteenachtige kolommen, het is behoorlijk sensationeel. De kinderen keken hun ogen uit.

We zijn ook naar Figuéres geweest, naar het Dali Theatermuseum. Het is een buitengewoon vrolijk fantastisch vindingrijk en energiek museum en de kinderen vonden het dan ook een hartstikke leuk museum, ongeacht dat de jongste 8 was en de oudste 15. En ook ik, met mijn nog steeds op kinderdingen afgestemde geest, vond het geweldig.

Nu in 2022, nog steeds naar Spanje, maar niet meer met de bus

Nog steeds denk ik met genoegen terug aan die tijd, want ik kom tegenwoordig heel vaak in Spanje (niet meer met de bus, hoor), en dan met name in de winter. Het liefst zou ik er overwinteren, maar mijn lief is daar (nog?) niet aan toe, dus dat hebben we opgelost met gewoon vaak er naartoe gaan. Dit jaar (2022) zijn we bijvoorbeeld naar de Albufera Spanje geweest. Wat een prachtig en rustig gebied is dat. Heel wat anders dan Malgrat de Mar, maar nu ben ik niet alleen met kinderen op vakantie, maar alleen met mijn lief. De kinderen moesten vermaakt worden en wilden andere dingen doen natuurlijk. Nu mogen we gewoon alleen aan onszelf denken, zo fijn, dat ouder worden … 😉

Stedentrip Barcelona

Als ik nu op stedentrip naar Barcelona zou gaan, zou ik wel vliegen, denk ik. Het is (bijna schandalig, maar nu kan het nog …) in verhouding heel goedkoop, veel goedkoper dan dat je met de auto zou gaan, en je bent er zo. Met de auto of met de bus naar Spanje ben je toch al gauw 2 dagen kwijt. Vliegen duurt maar 2 1/2 uur. Maar daar moet je natuurlijk nog wel de tijd bij optellen, die je nodig hebt om naar Schiphol te komen, daar te wachten. En in Barcelona moet je nog naar je hotel komen. Maar dat zijn toch andere tijden, dan met je rijdende vervoermiddel. Een weekje vakantie in Spanje is met het vliegtuig gewoon beter te doen. Nu nog wel …

Lees ook:

In dit stukje staan affiliatelinks. Wat dat zijn kun je lezen onder samenwerking.

By Jeannet

6 thoughts on “Met de bus naar Spanje, alleen met 3 kids”
  1. Ik ben toen ik een jaar of 18 was ook met de bus naar Spanje geweest… Het was verschrikkelijk! Alles was goed verzorgd enzo hoor, maar ik ben zo wagenziek, dat de reis een hel was… Ik doe het dan ook nooit weer, ik vlieg wel 😉 Dan ben ik ook ziek, maar wel minder haha

1. Hoi Nadia, dat lijkt me vreselijk, wagenziek zijn. Je weet, dat je nog heel ver moet en je bent kotsmisselijk, maar je kunt niet zeggen, hou op. Ik ben ooit op de boot vreselijk zeeziek geweest, dus ik snap wel het gevoel. Dank voor je leuke reactie, gr. Jeannet

2. Toen ik in Ecuador was, reisden we daar ook met de bus. Ik vond het niet de fijnste manier van reizen en zou het binnen Europa minder snel overwegen. Voor de prijs zou ik het misschien wel overwegen!

1. Hoi Amelie, o, leuk, Ecuador. Daar zou ik ook nog wel eens naar toe willen. Uberhaupt Zuid Amerika staat nog op het lijstje. Wat cool dat je daar geweest bent! Dank voor het reageren, gr. Jeannet

3. Wat een lef, zou ik niet aandurven met mijn 3 koters. Een mooie herinnering voor later.

1. Hoi Véronique, mijn jongste was 8, daarna 13 en 15. Dus ik weet niet hoe oud die van jou zijn, ze waren wel aanspreekbaar, zeg maar. Misschien over een tijdje, dan durf je het wel. Dank voor je reactie! gr. Jeannet