Een irritante verkoper aan de telefoon, wie heeft dat nou nog nooit gehad? Niemand. Iedereen kent wel dat verschijnsel van die irritante telefoonnummers. Van die telefonische verkoopjongens, die heel populair doen en duidelijk een cursus “verkopen aan de telefoon” hebben gehad. Bloedirritant zijn ze. Omdat ik onderhand al 34 jaar ondernemer ben en dus ook zo lang al ingeschreven sta bij de Kamer van Koophandel, wisten die jongens mij altijd goed te vinden. En eigenlijk nog steeds, alhoewel vroeger, toen ik de winkel nog had, het elke dag wel een keertje raak was. Ik ben daardoor gepokt en gemazeld in het afpoeieren van dit soort telefonische verkopers.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Hoe wimpel je een irritante verkoper aan de telefoon af:

1. Je kunt beleefd blijven

De meeste mensen zijn goed opgevoed en vinden beleefdheid belangrijk. Dus als er dan zo’n irritante verkoper belt, dan ben je geneigd om beleefd te reageren. “Nee dank u” en “geen interesse, dank u” zijn prima manieren om het gesprek af te kappen. Maar dan moet je dat wel meteen doen en niet laten voortduren. En daar gaan de meeste mensen de fout in. Want telefonische verkopers zijn heel goed in het vasthouden van het gesprek, daar zijn ze in getraind. Hun training is erop gericht dat je aan hun stem went, dat je hun “zalvende” praatje aanhoort en dat je ze aardig gaat vinden. Die kans moet je ze dus niet geven.

2. Onbeleefd zijn kan ook

Als je één van die irritante telefoonnummers opneemt, kun je natuurlijk het gesprek meteen wegklikken, zonder ook maar iets te zeggen. Dat werkt wel, op dat moment, maar voor de lange termijn lost het meestal niets op. Je komt dan namelijk op een lijst waar een andere irritante verkoper mee verder gaat. Die gaat je dan de volgende dag weer bellen, en de dag daarna weer, en de dag daarna weer. Dat is dan een gevalletje “wie heeft de langste adem”.

3. Je kunt ze laten praten

Dit is een methode, die vroeger mijn voorkeur had. In het geval er zo’n irritante verkoper mij belde en hij zijn verkoopverhaaltje begon af te ratelen, legde ik de telefoon neer. Ik drukte hem dus niet weg, maar liet hem verder praten. Ik luisterde alleen niet meer en ging door met waar ik mee bezig was. Na 10 minuten drukte ik hem dan weg. Tegen die tijd hadden ze de boodschap wel begrepen. En ik gniffelde dan bij het idee, dat het ze geld had gekost, want elke minuut moet worden verantwoord. Toen ik de winkel nog had, gebruikte ik deze manier vaak.

irritante verkopers en telefoonnummers kun je opzoeken op internet
Zoek onbekende telefoonnummers altijd op

4. Of de telefoontjes negeren

Hoe herken je irritante telefoonnummers? Dat is lastig, maar wees gewoon altijd erop voorbereid.

Vroeger belde dit soort verkopers altijd met anonieme telefoonnummers. Met als gevolg dat mensen dat in de gaten kregen en ze geen anonieme telefoonnummers meer beantwoordden. Tegenwoordig gebruiken telefonische verkopers vaste telefoonnummers, die continu variëren. De ene keer komt dat telefoontje uit Maastricht, de dag daarop uit Amersfoort en dag drie uit Den Haag. Super gehaaid dus, want je bent veel eerder geneigd om dit soort telefoonnummers op te nemen. Of terug te bellen! Niet doen dus, eerst opzoeken op internet om te kijken wie er gebeld heeft. En daarna kun je deze irritante telefoonnummers dus blokkeren op je telefoon, zodat ze je niet nog een keer kunnen storen, perfect!

Irritante verkoper van telefoons

Elk jaar (ik kan er gif op innemen) word ik een paar maanden voor mijn verjaardag vrijwel iedere dag gebeld door een of andere irritante verkoper van telefoons.
Omdat ik nooit iets weet te vragen voor mijn verjaardag is mijn tweejaarlijkse cadeau van mijn lief een nieuwe telefoon. En dus is het zaak voor die verkopers om mij de beste deals van dat moment te verkopen. Want hoe eerder ik die deal sluit, hoe eerder de competitie niets meer met mij kan.

Maar daar heb ik helemaal geen zin in! Ik heb geen zin om die deals aan te horen, ik heb geen zin om irritante verkopers aan de telefoon te krijgen, die mij honing om de mond smeren en proberen zo lief en aardig mogelijk tegen mij te zijn, alleen maar om mij over te halen om mijn telefoon bij hen te kopen. Dat wil ik allemaal niet. En dus ben ik bezig met methode 4 om deze telefoontjes te negeren. Ik kies gewoon zelf, zonder verkooppraatjes aan mijn oren.

Mijn nieuwe telefoon

En natuurlijk heb ik mijn nieuwe telefoon allang uitgekozen: het wordt de Samsung A32. Want ik ben dol op telefoons die scherp zijn geprijsd, maar toch veel extra’s bieden. Daarom vind ik het ontzettend leuk dat de Samsung Galaxy A32 nu te koop is met een abonnement bij Ben. Hij is alvast klaar voor 5G, heeft een groot scherm, zodat ik alles beter kan zien (de oogjes worden slechter de laatste tijd) en hij beschikt ook nog eens over veel opslaggeheugen. Bovendien, en dat vind ik het allerbelangrijkste: de Samsung A32 heeft wel 5 camera’s! En dat wil ik dus. Ik wil goede foto’s kunnen maken, want dat vind ik één van de leukste dingen om te doen, fotograferen. Superveel zin in om deze telefoon aan mijn lief te vragen en hij is veel minder geld kwijt, dan hij nu nog aanneemt, dat hij moet uitgeven. 😉

En trouwens, ik weet ook al welk telefoonhoesje daar omheen moet.

Wat doe jij met irritante verkopers?

Ken je nog meer manieren om dit soort irritante verkopers af te wimpelen? Laat het me weten in de comments, dan kan ik hem er nog bij zetten. Zo wapenen we ons het beste tegen dit soort types. Samen zijn we sterk. O ja, als je wilt opzoeken welk onbekend telefoonnummer je heeft gebeld, dan kun je bij TelGuarder kijken hoeveel opzoekingen zijn geweest naar dit nummer. En hoe het nummer beoordeeld wordt. Als het telefoonnummer “slecht” wordt bestempeld, dan weet je wel hoe laat het is: blokkeren!